AANDACHT VOOR (FAAL)ANGST

Aandacht voor (faal)angst Kinderen en jongeren met dyslexie en dyscalculie hebben vaak last van bijkomende problemen zoals angst. de impact hiervan zorgt soms voor een negatieve spiraal. er is nu een training om met deze problemen aan de slag te gaan: Wegwijs in dyslexie en dyscalculie. tekst: hAns vAn luit, mArtine mönCh, jOjanneke Van der Beek & sylke tOll 24 I&W mAGAZIne nr 3 - 2022 N iet alleen problemen op school Jeugdigen met een ernstige vorm van dyslexie of dyscalculie lukt het vaak niet om een niveau van lezen, spellen en/of rekenen te halen dat nodig is om op school en in de maatschappij goed te functioneren. de impact van een ernstig leerprobleem reikt dus verder dan de schoolse situatie. Het maakt iemand soms onzeker over zijn/ haar toekomst maar ook op veel momenten in het dagelijks leven. de impact van dyslexie en dyscalculie in het dagelijks leven wordt bovendien vaak onderschat. Weinig mensen beseffen dat jeugdigen met een ernstig leesprobleem ook vaak moeite hebben met het vlot kunnen lezen van ondertiteling, het gebruik van sociale media of het invullen van formulieren. Voor jeugdigen met een ernstig rekenprobleem zijn ‘simpele dingen’ als klokkijken, het onthouden van codes of het goed plannen en op tijd komen op afspraken vaak een uitdaging. Kortom, een ernstig leerprobleem kan het maatschappelijk functioneren in meer of mindere mate belemmeren. Vaker psychosociale problemen uit onderzoek komt naar voren dat jeugdigen met ernstige leerproblemen vaker last hebben van psychosociale problemen dan jeugdigen zonder leerproblemen. Het gaat daarbij voor

25 Online Touch AANDACHT VOOR (FAAL)ANGST Home


You need flash player to view this online publication